About the Workshop
The fabric restoration workshop opened its doors in 1919, making it one of the oldest departments at the Centre. It works with a variety of museum textiles, including ancient Russian linen and embroidery, ecclesiastic attire, military banners and standards, every day and festive folk costumes and city suits, shawls and kerchiefs, carpets and tapestries, fans and dolls. The vast range of museum exhibits that the workshop deals with, which consists not only of pieces made out of fabrics, but also out of paper, wood, metal, leather and bone, with the occasional painting or graphic design, is made possible by the fact that its experts work closely with their colleagues from other workshops at the Grabar Art Conservation Centre. However, the priority of the workshop remains the restoration of the most valuable pieces of art textile – ancient Russian pictorial embroidery.
Approximately 50 exhibits are restored every year
Learn more >The Centre has been restoring fabrics for about 95 years
The fabric restoration workshop was opened in 1919 as the "The Workshop for Repairing Ancient Russian Embroidery" under the Commission for the Protection of Monuments of Art and Antiquity of the Trinity-Sergius Lavra. After the Kremlin's Ascension Convent closed down, its novices found sanctuary at the Workshop for Repairing Ancient Russian Embroidery, where they were able to continue their work. The methodological principles of restoration were developed during the initial years of the Lavra workshop's existence. The workshop became a branch of the All-Russia Workshop for Embroidery and Metal at the Kremlin, and in 1924 it became a one of the Central State Restoration Workshops set up by Igor Grabar.
Learn more >Gallery of Works
The Restorers
Отдел реставрации тканей возглавляет художник-реставратор высшей квалификационной категории Елена Семечкина, Заслуженный деятель культуры РФ. Всего в мастерской работает 12 художников-реставраторов и 1 научный сотрудник, в том числе 7 реставраторов высшей квалификации.
Scientific Research
Наряду с реставрационной работой в мастерской активно ведется научно-исследовательская и экспериментальная работа. Постоянно дорабатываются и совершенствуются существующие методики реставрации и консервации текстиля. Реставраторы и научные сотрудники сектора принимают активное участие в выставочной и издательской работе ВХНРЦ, регулярно выезжают в командировки в провинциальные музеи для реставрации на месте и по отбору на реставрацию экспонатов в Центре. О проделанной работе отдел периодически отчитывается на выставках ВХНРЦ. Выставки сопровождаются изданием каталогов.
Learn more >Еще один аспект деятельности мастерской реставрации тканей – это кропотливая и постоянная работа со стажерами и практикантами, среди которых как студенты факультетов реставрации ВУЗов, так и сотрудники реставрационных мастерских из музеев России. Ежегодные стажировки в ВХНРЦ выполняют функцию реставрационной школы по подготовке кадров для десятков музеев России.
Media
В Преображенскую церковь на острове Кижи вернется плащаница из подлинного убранства храма. Ее больше года реставрировали в мастерских Всероссийского художественного научно-реставрационного центра им. академика И.Э. Грабаря в Москве.
В Псковский музей-заповедник из Москвы, после реставрации в центре Грабаря вернулась плащаница 16 века с редчайшим сюжетом "Погребение Христа"
News
12-14 октября в Санкт-Петербургском государственном академическом институте живописи, скульптуры и архитектуры имени И.Е. Репина состоялась международная научно-практическая конференция «Покровские академические чтения. Древнерусское шитье – история и современность».
15 марта в рамках выставочного проекта «Древнерусское лицевое шитье после реставрации в Центре имени Грабаря» состоялась научная конференция «Вопросы реставрации древнерусского шитья».