The Fabric Restoration

About the Workshop

The fabric restoration workshop opened its doors in 1919, making it one of the oldest departments at the Centre. It works with a variety of museum textiles, including ancient Russian linen and embroidery, ecclesiastic attire, military banners and standards, every day and festive folk costumes and city suits, shawls and kerchiefs, carpets and tapestries, fans and dolls. The vast range of museum exhibits that the workshop deals with, which consists not only of pieces made out of fabrics, but also out of paper, wood, metal, leather and bone, with the occasional painting or graphic design, is made possible by the fact that its experts work closely with their colleagues from other workshops at the Grabar Art Conservation Centre. However, the priority of the workshop remains the restoration of the most valuable pieces of art textile – ancient Russian pictorial embroidery.

Approximately 50 exhibits are restored every year

Learn more >

The Centre has been restoring fabrics for about 95 years

The fabric restoration workshop was opened in 1919 as the "The Workshop for Repairing Ancient Russian Embroidery" under the Commission for the Protection of Monuments of Art and Antiquity of the Trinity-Sergius Lavra. After the Kremlin's Ascension Convent closed down, its novices found sanctuary at the Workshop for Repairing Ancient Russian Embroidery, where they were able to continue their work. The methodological principles of restoration were developed during the initial years of the Lavra workshop's existence. The workshop became a branch of the All-Russia Workshop for Embroidery and Metal at the Kremlin, and in 1924 it became a one of the Central State Restoration Workshops set up by Igor Grabar.

Learn more >

The Restorers

Отдел реставрации тканей возглавляет художник-реставратор высшей квалификационной категории Елена Семечкина, Заслуженный деятель культуры РФ. Всего в мастерской работает 12 художников-реставраторов и 1 научный сотрудник, в том числе 7 реставраторов высшей квалификации.

Scientific Research

Наряду с реставрационной работой в мастерской активно ведется научно-исследовательская и экспериментальная работа. Постоянно дорабатываются и совершенствуются существующие методики реставрации и консервации текстиля. Реставраторы и научные сотрудники сектора принимают активное участие в выставочной и издательской работе ВХНРЦ, регулярно выезжают в командировки в провинциальные музеи для реставрации на месте и по отбору на реставрацию экспонатов в Центре. О проделанной работе отдел периодически отчитывается на выставках ВХНРЦ. Выставки сопровождаются изданием каталогов.

Learn more >

Еще один аспект деятельности мастерской реставрации графики – это кропотливая и постоянная работа со стажерами и практикантами, среди которых как студенты факультетов реставрации ВУЗов, так и сотрудники реставрационных мастерских из музеев России. Ежегодные стажировки в ВХНРЦ выполняют функцию реставрационной школы по подготовке кадров для десятков музеев России.

13 April 2017

Реставратор графики и заместитель генерального директора Центра Ольга Темерина рассказала ARTANDHOUSES о секретах профессии, «домашней» реставрации и искусствоведческих открытиях.

24 December 2015

В 2015 году, объявленном Годом литературы, в Центре имени академика И. Э. Грабаря проходили реставрацию музейные экспонаты из множества литературных мемориальных музеев России.

News archive >